Thursday, August 2, 2012

Rainbow Cake

*senyum*
entri kali ni aku nk share resepi plak... jeng..jeng..jeng...
rainbow cake!!!.. aku ske cake ni sebab it's nice n sweet sesangat.. so aku pn exited nk cuba buat.. first time  cuba mmg x berape nk perfect la.. tp tetap sedap n sweet. hewhewhew... resepinye senang je.. senang cari bahan n senang je nk buat cume cake ni cerewet sket sebab nk buat layer untuk nmpak rainbow die tu...
ok jom try buat..


bahan2:
  • 2 cup             tepung naik sendiri
  • 1 1/2 cup       gula pasir
  • 5 nos             telur ayam
  • 250gm           butter
  • 550gm           buttercream ready made (tapi aku gne creamwell)
  • pewarna        (kuning,biru,purple,hijau,oren,merah)
  • 2 tsp              esen vanilla
  • 1/2 cup          susu sejat (untuk moist kan kek)
cara2:

  • pukul butter dengan gula hingga kembang. masukkan telur sedikit demi sedikit.
  • bila dh sebati, masukkan tepung + susu + esen vanilla. pukul hingga sebati
  • asingkan adunan kedalam mangkuk yg berlainan. campurkan pewarna kedlm adunan yg telah diasingkan mengikut warna masing2.
  • letakkan adunan kedalam loyang dan bakar berasingan menikut warna.
  • adunan perlu dibakar selama 15minit pada suhu 140c
  • bila dh siap bakar, siapkan cream utk topping cake tu, aku gne creamwell je tp klu nk gna buttercream pn ok. ak dh try gne fresh cream pn ok jgk. bila dh ready, letak cream kt setiap lapisan cake tu pastu boleh la hias cake tu ikut kreativiti masing2.. :)
boleh buat untuk hari raya ni...
selamat mencuba!!! hehehe....

No comments:

Post a Comment